Uzstādīšana, spēlēšana un punktu skaitīšana

Mahjong spēle

 

Mahdžongs ir populāra ķīniešu spēle, ko spēlē ar flīžu komplektiem. Tāpat kā daudzām citām populārām spēlēm, arī madžongam ir daudz reģionālu variāciju, sākot no ķīniešu valdošās vēja sistēmas līdz amerikāņu madžongam ar īpašām bingo līdzīgām punktu kartēm. Šajos noteikumos galvenā uzmanība tiks pievērsta pašiem galvenajiem madžonga noteikumiem, kas ir vienādi arī lielākajā daļā citu spēļu variantu.

Kā spēlēt madžongu

Spēlētāji

Pamata spēli spēlē četri spēlētāji. Ir arī varianti ar trim spēlētājiem.

Sastāvdaļas

Pamata spēlē ir 136 plāksnītes, tostarp 36 rakstzīmes, 36 bambusi un 36 apļi, kas ir krāsu kombinācijas. Tie savukārt ir sadalīti četros komplektos ar skaitļiem no 1 līdz 9 katrā krāsā. Ir arī 16 vēja un 12 pūķa klucīši. Daudzos komplektos ir arī astoņas bonusa flīzes ar četrām puķēm un četriem gadalaikiem, taču tās nav nepieciešamas pamatspēlē.

Lai noteiktu izlozi, tiek izmantots viens kauliņu pāris. Pēc izvēles var būt četri plaukti.

Mērķis

Spēles mērķis ir iegūt mahjongu, kas sastāv no visu 14 flīžu sakārtošanas četros komplektos un vienā pārī. Pāris ir divas vienādas flīzes. Komplekts var būt vai nu “pung”, kas ir trīs vienādas flīzes, vai “chow”, kas ir trīs pēc kārtas esošu vienas krāsas skaitļu virkne. Vienu plāksnīti nevar izmantot divos komplektos vienlaicīgi.

Iestatīšana

Nosakiet sākuma dīleri. Saskaņā ar ķīniešu tradīcijām četras vēja flīzes tiek samaisītas ar seju uz leju un izdalītas spēlētājiem. Tad spēlētāji sēž atbilstoši savai plāksnītei un sēž pulksteņrādītāja rādītāja virzienā ziemeļu, rietumu, dienvidu, austrumu virzienā. Austrumi sākas kā dīleris. Mūsdienu spēlētāji var vienkārši mest kauliņu, lai noteiktu dīleri.

Visas flīzes tiek samaisītas kopā, un spēlētāji sev priekšā uzstāda sienu no 34 uz leju novietotām flīzēm, kas ir 17 flīžu gara un 2 flīzes augsta. Rezultātā galda centrā jāveido liela kvadrātveida flīžu siena.

Dīleris met kauliņu un saskaita tik daudz flīžu no savas sienas labās malas, atdalot sienu šajā vietā, lai sāktu dalīt flīzes no kreisās puses no šīs vietas un turpinot pa pulksteņa rādītāja virzienu. Katrs spēlētājs saņem 13 flīzes, bet dīleris sāk ar papildu 14. plāksnīti.

Tad katrs spēlētājs izkārto savas flīzes tā, lai tās būtu redzamas viņam, bet citi spēlētāji tās neredzētu. Šim nolūkam bieži tiek izmantoti plaukti. Tad dīleris izmet vienu plāksnīti, un spēle sākas pa kreisi no dīlera.

Spēle

Pirms sava gājiena jums ir jādod citiem spēlētājiem dažas sekundes, lai pieprasītu nesen izmesto plāksnīti.

Pirmā priekšroka ir jebkuram spēlētājam, kurš var pieprasīt izmesto plāksnīti, lai pabeigtu mahjongu. Spēlētājs, kurš to var izdarīt, pieprasa flīžu, pēc tam atklāj uzvarētāja kombināciju ar 14 flīzēm.

Ja tas neizdodas, jebkurš spēlētājs var pieprasīt izmesto plāksnīti, lai pabeigtu pungu. Spēlētājs pasaka “pung” un tad atklāj divas atbilstošās flīzes, kas atbilst izmestajām. Piemēram, ja izmestā plāksnīte ir bambusa 7 un spēlētājam plauktā ir vēl divas bambusa 7, spēlētājs izsauc “pung”. Izsaucot “pung”, spēlētājs pagriež pabeigto “pung” (šajā gadījumā ar visām trim bambusa 7) ar seju uz augšu, izmet citu plāksnīti, un kārta pāriet pa labi.

Ja neviens nepieprasa izmesto plāksnīti, bet tā pabeidz tavu pungu, tu vari to pieprasīt sava gājiena sākumā, sakot “pung”. Pēc tam jums ir jāapgriež čau ar seju uz augšu, atklājot pabeigto gājienu (piemēram, 5, 6, 7 bambusa), kā tas bija iepriekš minētajā pung piemērā. Pēc tam jūs izmetat citu plāksnīti, un spēle turpinās kā parasti.

Ja izmešana jums nenoslēdz komplektu, tad savā kārtā jūs velkat nākamo plāksnīti no sienas (ejot pa kreisi). Ja vien tas nedod jums mahjongu, tad jūs izmetat kādu plāksnīti ar seju uz augšu.

Ņemiet vērā, ka var pieprasīt tikai pēdējo izmesto plāksnīti.

Kong

Daži spēlētāji spēlē arī ar “Kongu”, kas ir četras vienas un tās pašas plāksnītes (kā pagarināts pungs). Spēkā ir tie paši noteikumi, kas attiecas uz izmestās plāksnītes pieprasīšanu, taču jebkurš spēlētājs, kurš pabeidz konga spēli, pirms tās izmešanas uzreiz izlozē papildu plāksnīti.

Rokas beigas

Rokas izspēle beidzas, kad kāds pasludina madžongu un atklāj pilnu 14 klucīšu kombināciju, kurā ir četri komplekti un pāris.

Ja līdz brīdim, kad sienā beigsies flīzes, neviens nav atklājis mahjongu, spēle tiek uzskatīta par neizšķirtu, un dīleris izlozē.

Punktu piešķiršana

Par vienkāršu punktu piešķiršanu vienu punktu tam, kurš ir ieguvis mahjongu un uzvarējis izspēlē.

Pastāv daudz sarežģītāki punktu skaitīšanas veidi, kas dažādos reģionos ir ļoti atšķirīgi. Bonusa punktu piešķiršana piešķir papildu punktu par to, ka nav uzvarēts, ņemot atmetumu, vai par uzvaru ar pēdējo spēles plāksnīti, vai par pūķu pungu. Eksponenciālais punktu skaits par katru pungu ir 2 punkti, kas tiek dubultots, ja pungs nav atklāts, dubultots, ja pungā izmantotas vieninieki vai devītnieki, un dubultots vēl divreiz, ja pungs ir kongs.

Ņemot vērā daudzās punktu skaitīšanas variācijas, spēlētājiem pirms spēles rūpīgi jāvienojas par punktu skaitīšanas noteikumiem.

Spēles beigas

Spēlētāji spēlē līdz iepriekš noteiktam punktu skaitam vai 16 raundiem, vai arī līdz brīdim, kad spēlētāji vienojas, ka spēle ir beigusies.