Rokasgrāmata iesācējiem, kā spēlēt madžongu
Lai gan madžonga (麻將, má jiàng) izcelsme nav zināma, šī ātrā spēle ir populāra visā Āzijā un gūst popularitāti arī Rietumos. Spēle pirmo reizi tika pārdota ASV 20. gadsimta 20. gados, un pēdējā desmitgadē tā ir kļuvusi populāra.
Mahdžongs bieži tiek spēlēts kā azartspēle. Tāpēc Ķīnā pēc 1949. gada madžongs tika aizliegts, bet pēc Kultūras revolūcijas beigām 1976. gadā to atkal sāka spēlēt.
Dažādās valstīs un arī online kazino ir atšķirīgas spēles metodes. Mahjong komplektos ir 136 vai 144 flīzes. Spēlē ir 16 raundi, un pēc katra raunda tiek noteikts uzvarētājs. Šajā rakstā tiks sniegta informācija par to, kā spēlēt biežāk sastopamo versiju, kuras pamatā ir 136 flīzes. Aptuvenais spēles laiks ir 2 stundas.
Spēles iestatīšana
Pirms madžonga spēlēšanas ir svarīgi izprast katru madžonga kauliņu. Līdzīgi kā pokera spēlē, arī madžonga mērķis ir iegūt vislielāko flīžu kombināciju, ko sauc par komplektiem. Pirms madžonga spēlēšanas, spēlētājiem ir jāapgūst, kas ir komplekti.
Kad spēlētāji atpazīt katru plāksnīti un ir iemācījušies komplektus, var sākt spēlēt madžongu. Lai uzsāktu spēli, vispirms novietojiet visas flīzes uz spēles galda ar seju uz leju. Tad spēlētāji samaisa flīzes, uzliekot plaukstas uz tām un pārvietojot tās pa galdu.
Pēc tam katrs spēlētājs savas spēles vietas priekšā uzceļ sienu.
Katrs spēlētājs pēc kārtas met trīs kauliņus. Spēlētājs, kuram ir lielākais kopējais skaits, ir “dīleris” vai “baņķieris”. Virziena kauliņš tiek novietots dīlera priekšā.
Virziena kauliņš palīdz spēlētājiem sekot līdzi spēlētāju spēles vējam (門風, ménfēng vai 自風, zì fēng). Dīleris sāk ar kauliņu Austrumu vējš (東, dōng), kas novietots ar seju uz augšu. Pēc četrām kārtām, kad spēlētājs pilda dīlera funkcijas, spēlētājs dīlera kreisajā pusē novieto kauliņu Dienvidu vējš (南, nádn) ar seju uz augšu. Trešais spēlētājs ir Rietumu vējš (西, xī), un pēdējais spēlētājs ir Ziemeļu vējš (北, běi). Katrs spēlētājs četras kārtas pilda “dīlera” lomu.
Izmantojot kopējo skaitli, ko dīleris uzmetis ar trim kauliņiem, saimnieks saskaita flīzes gar sienu, kas atrodas viņa priekšā. Piemēram, ja dīleris ir uzmetis 12, sāciet ar plāksnīti ar numuru viens augšējā rindā līdz pat labajam stūrim. Virzoties pulksteņrādītāja virzienā, saskaitiet flīzes un apstājieties pie 12. kārtas. Starp 12. un 13. plāksnīti izveidojiet atstarpi, līdzīgi kā kāršu spēles laikā, kad tiek griezts kāršu dēlis.
Dīleris paņem gabaliņu no madžonga sienas, kas ir vienāds ar četrām flīzēm – divas no augšējās rindas un divas no apakšējās rindas. Tad persona, kas atrodas dīlerim pa kreisi, paņem nākamos četrus dēlīšus un tā tālāk. Katrs spēlētājs veic savu gājienu pulksteņrādītāja kustības virzienā, paņemot pa četrām plāksnītēm, līdz dīlerim ir 12 plāksnītes.
Tad dīleris atkal paņem četras flīzes, bet ne tādā pašā veidā. Šoreiz dīleris paņem divu flīžu gabalu – vienu no augšējās rindas, vienu no otrās rindas, izlaiž nākamo divu flīžu gabalu un paņem nākamo divu flīžu gabalu. Šo izdalīšanas gājienu sauc par “lēcienu lēcienu”. Tad, tāpat kā iepriekš, persona, kas atrodas dīlerim pa kreisi, paņem nākamās četras flīzes, un tā tālāk, līdz katram spēlētājam ir 16 flīzes. Visas flīzes paliek ar seju uz leju, un tās nedrīkst rādīt citiem spēlētājiem.
Spēles izspēle
Kad spēle ir sākusies, katrs spēlētājs aplūko savas flīzes, noliekot tās plauktā vai uz sāniem. Flīzes ir jāslēpj no citiem spēlētājiem.
Visas automātiski izlozētās flīžu kombinācijas, piemēram, kārtis vai trīs vienādās kombinācijās, ir jānovieto spēlētāja priekšā noteiktā kārtībā ar augšu uz augšu. Piemēram, ja ir kombinācija, kurā ir divi, trīs un četri, flīzes jānovieto skaitliskā secībā: divi, trīs un četri.
Dīleris velk vienu plāksnīti no sienas. Tad dīleris var izvēlēties, vai paturēt jauno plāksnīti, lai palīdzētu izveidot komplektu, vai arī to izmest. Ja dīleris izvēlas paturēt jauno plāksnīti, tad viņam jāatmet viena no savām sākotnējām plāksnēm. Lai gan uzvarētu, ir nepieciešamas 17 flīzes, katrā kārtā tiek saglabātas tikai 16, ja vien spēlētājs nepaziņo par uzvaru.
Spēlētājs, kas atrodas dīlera kreisajā pusē, var vai nu izvilkt nākamo plāksnīti no sienas, vai arī paņemt izmesto plāksnīti, kuru dīleris ir izmetis. Neatkarīgi no tā, kuru no iespējām spēlētājs izvēlas, viņš var paturēt jauno plāksnīti, lai palīdzētu izveidot komplektu, vai arī to izmest.
Turpinot veidot taisnes un trīs vienādības, spēlētāji nosauc komplekta nosaukumu un novieto to savas spēles zonas priekšā.
Spēlētāji, kuri izvēlas paņemt pēdējo izmesto plāksnīti (spēlētāja pa labi atmesto plāksnīti), var paņemt šo plāksnīti tikai tad, ja tā papildina komplektu.
Izvelkot kādu no sienas vai no sienām, ja tā veido komplektu, sakiet “gàng!”, ja tā veido četru komplektu, tad izvelciet no sienas vai no sienām. Tāpat kā chī un pongā, spēlētāji var paņemt plāksnīti ārpus kārtas, ja tā veido četras vienādās kombinācijas.
Pēc tam, kad spēlētājs ir ielicis četras vienādības no savas spēles zonas, viņš paņem papildu plāksnīti no sienas. Tomēr šī plāksnīte tiek paņemta no pretējā sienas gala.
Spēle beidzas, kad visas sienas plāksnītes ir aizņemtas vai spēlētājs paziņo par uzvaru, ja viņam ir vai nu pieci trīs sējumu komplekti un viens pāris, vai arī četri trīs sējumu komplekti, viens četrinieks un viens pāris. Ja kāds spēlētājs paziņo uzvaru, bet izrādās, ka patiesībā nav uzvarētājs, šī situācija tiek dēvēta par (詐胡, zhà hú), un viltus uzvarētājam jāmaksā visiem pārējiem spēlētājiem.
Katras kārtas beigās var veikt samaksu uzvarētājam, ja spēle tiek spēlēta par naudu, un tiek uzskaitīti punkti par katra spēlētāja izspēlēm.
Padomi
Ja spēlētājs kļūdās, paņemot savas flīzes 8. soļa laikā, piemēram, ja viņš paņem mazāk nekā 16 flīzes vai vairāk nekā 16 flīzes, spēlētāju sauc par 相公 (xiànggong, messire vai vīrs). No šādas kļūdas vajadzētu izvairīties, jo šis spēlētājs nevarēs uzvarēt spēlē, jo ir pārkāpis noteikumus. Šim spēlētājam ir jāturpina spēlēt spēli, taču viņš vai viņa ir nolemts neuzvarēt. Ja spēlē uzvar cits spēlētājs, tam ir jāmaksā papildu nauda.
Kad spēlētājs izmet kādu plāksnīti sienu centrā, ja tā papildina cita spēlētāja komplektu, šis spēlētājs var paņemt to ārpus kārtas un pateikt “chī!” par kārtu vai “pong” par trīs vienādiem. Pēc tam spēlētājam nekavējoties jānovieto komplekts, kurā ir tikko paņemtā plāksnīte (tā sauktā “nozagtā” plāksnīte), sava spēles laukuma priekšā. Nozagtā” plāksnīte jānovieto trīs flīžu komplekta vidū. Ja kāda plāksnīte tiek paņemta ārpus kārtas, spēlētāji, kuri tika izlaisti, zaudē savus gājienus, un spēle turpinās pa kreisi no spēlētāja, kurš izsauca čī vai pongu.
Ja gàng notiek raunda beigās, tad uzvarējušajam spēlētājam ir jābūt četriem trīs komplektiem, vienam četriniekam un vienam pārim no jebkuras krāsas. Lai gan tas ir 18 klucīši, četri vienādības klucīši tiek uzskatīti par vienu trīs klucīšu komplektu.
Jums ir nepieciešams
Pilns 136 vai 144 flīžu komplekts, kurā ir 3 “vienkāršas” kombinācijas: akmeņi, rakstzīmes un bambusi. Komplektā ir arī 2 “goda” kombinācijas: vēji un pūķi. Komplektā ir arī 1 papildu ziedu krāsa. Mirstam ir 1 virziena kauliņš un 3 parastie kauliņi. Pēc izvēles ir 4 plaukti, uz kuriem spēlētāji var novietot savas plāksnītes.