Kā spēlēt Mahjong

Mahjong ir stratēģiska spēle, kas radusies Ķīnā. Tā ir līdzīga rumā, bet tiek spēlēta ar flīzēm, nevis kārtīm. Parasti jūs spēlējat 4 cilvēku sastāvā, lai gan varat spēlēt arī 3 cilvēku sastāvā. Mērķis ir izveidot 4 meldiņus un pāri, izveidojot mahjongu. Jūs atklāsiet, ka ir daudz mahjong spēles variāciju, tāpēc šie noteikumi nav galīgi. Jums vienmēr vajadzētu ņemt vērā to cilvēku noteikumus, ar kuriem spēlējat.

Flīžu apgūšana

1
Atrodiet madžonga flīžu komplektu. Komplektā ir 144 flīzes. Šādus komplektus tiešsaistē var atrast par dažādām cenām, tāpēc neuztraucieties, ja nevēlaties, jums nevajadzēs tērēt daudz naudas! Jums vajadzētu būt iespējai tos atrast arī spēļu veikalos[1].
Paturiet prātā, ka dažādām spēles versijām ir atšķirīgs flīžu skaits. Piemēram, dažās ir tikai 136.
Daži komplekti ir ļoti dārgi, jo tie ir griezti ar rokām!
2
Vispirms apgūstiet mastu flīzes. Spēlē galvenajā spēles daļā tiek izmantotas 3 krāsas, kas ir punkti/apļi, ķīniešu rakstzīmes un bambusi. Tās darbojas līdzīgi kā kāršu kavas. Katrai krāsai ir 4 identiski komplekti, kas sastāv no 9 flīzēm. Kopumā ir 108 šādas flīzes[2].
Krāsām ir skaitļi no 1 līdz 9, un, līdzīgi kā spēļu kārtīm, katrai plāksnei ir atbilstošs attiecīgā simbola daudzums, izņemot rakstzīmju krāsu, kurai ir skaitļa ķīniešu rakstzīme. Bambusa 1. kārniņa ir putns, parasti pūce vai pāvs.

3
Izmantojiet goda flīzes tāpat kā mastu flīzes. Goda flīzes ir īpašas flīzes. Uz goda plāksnītēm ir attēloti sarkanie un zaļie pūķi vai 4 vēji. Jūs varat tās izmantot gandrīz tāpat, kā figūru plāksnes, jo tās varat savienot, lai izveidotu “sakausējumus”, 3 vienādus vai 4 vienādus[3][3].
Jums būs 16 vēju flīzes, pa 4 austrumu, dienvidu, rietumu un ziemeļu, kuras izspēlēsiet šādā secībā: atcerieties “ēst soju ar nūdelēm”. Parasti to augšējā kreisajā stūrī ir vārda pirmais burts.
Pūķi parasti ir attēloti ar ķīniešu rakstzīmēm, taču uz tiem var būt arī “C”, “F” vai “P/B”, nevis skaitļi 1-9, kā tas ir uz kostīmu plāksnēm. Jūs saņemat 4 komplektus no vienādām 3 flīzēm[4].
4
Izlemiet, vai izmantosiet bonusa flīzes. Uz bonusa flīzēm ir attēloti gadalaiki un ziedi. Parasti šīs flīzes tiek iekļautas ķīniešu un korejiešu mahjong spēles versijās, bet ne vienmēr amerikāņu vai japāņu versijās. Jūs nevarat tās izmantot, lai veidotu kauliņus, taču tās var dot Jums papildu punktus Jūsu rokās beigās[5].
Attēli uz šīm flīzēm atšķiras atkarībā no komplekta. Komplektā var būt plūmju, orhideju, krizantēmu un bambusa ziedi, pa vienam no katra. Pēc tam tajā būs pa 1 plāksnītei katram gadalaikam. Jums var būt arī 4 tukšas plāksnītes, kuras var izmantot kā džokerus[6].

 

Daļa
2

Kārtas sākšana

1
Metiet kauliņu, lai noskaidrotu, kurš būs Austrumu vējš. Austrumu vējš ir šīs spēles dīleris. Par Austrumu vēju tiek iecelts tas, kurš uz 2 metamajiem kauliņiem uzmet augstāko punktu. Rietumu vējš atrodas pretī Austrumu vējam, savukārt Ziemeļu vējš atrodas Austrumu vējam pa kreisi, bet Dienvidu vējš atrodas Austrumu vējam pa labi[7].
Persona, kas atrodas pa labi no Austrumu vēja, t. i., Dienvidu vējš, iet pirmais[8].
2
Novietojiet flīzes ar seju uz leju, lai tās samaisītu un izdalītu. Novietojiet visas flīzes galda vidū un pagrieziet tās otrādi. Izmaisiet tās ar rokām, lai samaisītu flīzes. Austrumu vējš var izlemt, kad flīzes ir pietiekami samaisītas[9].
3
Palūdziet Austrumu vējam izdalīt 13 flīzes katrai personai. Austrumu vējš izdalīs katram spēlētājam pa 1 plāksnītei. Kad katram spēlētājam ir 13, pārtrauciet dalīšanu. Jums būs atlikušas flīzes. Vienkārši atstājiet tās pa vidu grupā, jo no tām tiks izlozētas spēles laikā. Sakārtojiet flīzes pret sevi, lai izveidotu savu kombināciju[10].
Tradicionālajā madžonga spēlē pirms izdalīšanas katra spēlētāja priekšā tiek veidota flīžu siena – 36 flīzes pa 2 kaudzītēm katrā. Pēc tam visas sienas tiek saliktas kopā, veidojot kvadrātu. Austrumu vējš met 2 kauliņus, tad skaita no labās puses līdz šim sienas punktam un stumj 2 flīžu kaudzītes uz priekšu, lai tās liktu savā rokā. Spēlētāji pēc kārtas izvelk kaudzītes pa 2 kaudzītēm, līdz katrs sasniedz 12 kaudzītes. Tad austrumu spēlētājs paņem 2 flīzes, bet pārējie 3 spēlētāji pa vienai flīzītei[11].
4
Nododiet flīzes, izmantojot amerikāņu madžonga “Čarlstona” noteikumu. Šis noteikums ir variants, un tas parasti tiek izmantots tikai amerikāņu versijā. Tas ir sadalīts 3 daļās. Čarlstons ir jāizpilda pirmajā reizē. Viss, ko jūs darāt, ir paņemat no savas rokas 3 flīzes, kuras vēlaties izmest, un nododat tās pa labi, ko sauc par pirmo piegājienu. Pēc tam to pašu darāt ar personu, kas atrodas jums pretī (otrā pasāža), un tad ar personu, kas atrodas pa kreisi (trešā pasāža). Ja visi piekrīt, visu šo procesu var veikt otrreiz, bet, ja viens cilvēks saka “nē”, to nedara[12].
Trešajā piegājienā jūs varat izmantot “aklo” piegādi, kas nozīmē, ka jūs varat pārvietot 1-3 flīzes, kas jums ir nodotas, uz nākamo personu, neskatoties uz tām. Pārliecinieties, ka jūs joprojām nododat 3, papildinot tās no savas rokas.
Varat arī veikt pieklājības pasāžu beigās, kad spēlētāji, kas atrodas viens otram pretī, vienojas apmainīties ar 1-3 plāksnītēm. Tas nav obligāti, un abiem spēlētājiem ir jāvienojas par nodošanu, norādot, ar cik flīzēm viņi vēlas apmainīties. Izmantots tiek tas skaitlis, kurš ir mazāks.
Daļa
3

Raunda izspēle

1
Ļaujiet Dienvidu vējam izlozēt un izmest vienu plāksnīti, lai sāktu raundu. Dienvidu vējš var paņemt un apskatīt kādu plāksnīti. Ja viņi vēlas to paturēt, viņiem ir jāatmet kāds akmens no savas rokas. Pretējā gadījumā viņi var izmest paņemto. Paņemot flīzes no sienas, jūs turpināt kustību no vietas, kur apstājāties, kad tika izdalītas flīzes, un turpināt kustību tajā pašā virzienā; ja jums ir kaudze, vienkārši paņemiet jebkuru flīžu no kaudzes[13].
Lai izlemtu, vai paturēt flīzes, pārbaudiet, vai tās sakrīt ar kādu no jūsu rokās esošajām flīzēm. Jūs cenšaties veidot meldus, kas ietver trīs vienādus, četrus vienādus un taisnus.
Ja jūs izmantojāt sienu paņēmienu, tad austrumu pusē ir 14 flīzes. Tādā gadījumā Austrumu vējš var izmest flīzes, lai sāktu spēli, un to var pieprasīt jebkurš. [14]
2
Ļaujiet Dienvidu vējam izmest plāksnīti un nosaukt tās nosaukumu. Katru reizi, kad jūs paņemat flīžu – vai nu tādu, ko kāds cits cilvēks ir izmetis, vai arī no izlozes kaudzes -, jums ir jāizmet viena flīža no savas rokas. Novietojiet plāksnīti uz galda un pēc tam nosauciet tās nosaukumu, lai arī citi varētu to pieprasīt[15].
Izmestās plāksnītes tiek novietotas galda vidū. Ja vēlaties, varat tās salikt rindā.
3
Pieprasiet izmestu plāksnīti, ja tā atbilst kādai no jūsu kombinācijām. Ja šī plāksnīte papildina pongu, t. i., jums jau ir pārējās 2 plāksnītes, jūs varat teikt “pong” un pieprasīt izmesto plāksnīti. Līdzīgi jūs varat pieprasīt plāksnīti, ja tā papildina jūsu rokā esošo kong vai čau, un jūs to sakāt skaļi, pieprasot to. Tad jums ir jāparāda meldiņš un jānoliek tas uz galda, lai to pierādītu.[16] Šāda veida pretenziju izteikšana notiek spēlētāju secībā ar vienu izņēmumu: ja šī plāksne ļautu kādam spēlētājam uzvarēt madžongā, viņš saņem šo plāksni[17].
Dažos variantos ir atļauts pieprasīt tikai trešās kārts kauliņu no personas, kas atrodas tieši pirms jums.
Ja esat uz galda izspēlējuši 3 flīžu pongu, jūs nevarat pieprasīt ceturto flīžu, lai gan varat to izspēlēt, ja izvelkat to no sienas/izlozes kaudzes.
Jūs varat nospēlēt visu spēli, neuzrādot nevienu meldiņu no savas rokas, ko sauc par “slēpto meldiņu”, taču jūs nevarat pieprasīt nevienu izmestu flīžu. Par to, ka melds netiek parādīts, jūs saņemat papildu punktus. Uz galda novietotās kauliņus sauc par “atklātajiem kauliņiem”.

Ja nevēlaties izmantot izmestu plāksnīti, paņemiet to no izlozes kaudzes, lai to spēlētu. Ja neviens nepieprasa izmesto plāksnīti, tad nākamais spēlētājs pa labi no tās personas, kas to izmeta, paņem plāksnīti no izlozes kaudzes/sienas. Tiklīdz jūs paceļat flīžu, neviens vairs nevar pieprasīt iepriekš izmesto flīžu[18].
Ja esat paņēmis un apskatījis, bet vēl neesat to novietojis uz plaukta, kāds joprojām var pretendēt uz izmesto plāksnīti. Tādā gadījumā jums ir jānoliek paņemtā plāksne atpakaļ tur, no kurienes tā tika paņemta.
5
Turpiniet spēlētāju secībā pa labi. Tiklīdz kāds pieprasa izmestu plāksnīti, spēle turpinās pa labi no šī spēlētāja, pat ja viņš nebija nākamais spēlētājs rindā. Ja tiek pieprasīta izmesta plāksnīte, gājiens pāriet pie šīs personas, un tad spēle turpinās no tās[19].
Ja jūs galvenokārt velkat flīzes, tad spēle vienkārši turpinās no vienas personas uz otru.
6
Savā kārtā nomainiet džokeru pret savu kārtas kauliņu. Ja kāds noliek kauliņu ar džokeru, bet jums ir kauliņš, kas aizstāj džokeru, jūs varat šo kauliņu novietot. Pēc tam Jūs varat pieprasīt džokeru, lai to izmantotu savā rokā[20].
Jūs to darāt savā gājienā pēc tam, kad esat paņēmis un novietojis flīzes.
7
Strādājiet pie kauliņu saplūšanas. Meldi ir flīžu komplekti, kurus tu spēlē kopā. Jūs varat spēlēt 3 vienas un tās pašas plāksnītes (“pongs”) vai 4 vienas un tās pašas plāksnītes (“kongs”). Šīs flīzes var būt tērpi, goda flīzes vai bonusa flīzes. Jūs varat arī spēlēt 3 skaitļus pēc kārtas, ko sauc par “chow”[21].
Tie ir līdzīgi kā 3 vienādās kombinācijās, 4 vienādās kombinācijās, kā arī ruma spēlēs.
Dažās versijās Jums rokās var būt tikai 1 čau. Chow beigās nedod punktus, taču tie palīdz veidot mahjongu.
Izkārtojot meldiņus, garākos galus novietojiet vienu otram blakus un sagrupējiet tos priekšā.
Vienīgā reize, kad jūs “spēlējat” meldiņu, ir tad, kad pieprasāt izmestu plāksnīti, jo tad jums ir jāparāda savs meldiņš. Pretējā gadījumā jūs gaidāt, kamēr izsauksiet madžongs, lai atklātu savus meldus, līdzīgi kā džina rumā.
8
Izveidojiet madžongu ar 4 kauliņiem un pāri. Mahjong kombinācijā tiek izmantotas visas Jūsu rokās esošās flīzes, kas ir 13, plus 1, kuru Jūs neizmetīsiet. Jums būs nepieciešami 4 meldži, kas var būt pongu, kongu un čau kombinācija, kā arī 1 pāris. Jebkuras bonusa flīzes arī dos jums punktus[22].
Piemēram, jums var būt 2 kauliņi, kas ir 3 vienādi, un 1, kas ir 3, kā arī pāris.
Daļa
4

Uzvara un punktu gūšana

1
Sakiet “Es zvanu”, kad esat 1 plāksnītes attālumā no mahjong. Tas ļauj citiem spēlētājiem zināt, ka viņiem ir tikai ierobežots laiks, lai jūs pārspētu. Arī citi spēlētāji var izsaukt savā kārtā pēc tam, kad esat izsaucis[23].
2
Kad esat pabeidzis izspēles komplektu, parādiet savu kombināciju un sakiet “Mahjong”. Pirms sakāt “mahjong”, Jums ir jābūt visām savām kombinācijām un pārim. Ja jums nav mahjong, jūs tiekat diskvalificēts uz atlikušo spēles daļu[24].
Ja izspēle tiek diskvalificēta, spēle turpinās bez šī spēlētāja.
3
Novērtējiet tikai uzvarētāju kombināciju. Lai gan ir daudz variantu, kā aprēķināt punktu skaitu, visvienkāršākais veids ir vienkārši saskaitīt tikai uzvarētāju kombināciju. Mahjong tiek spēlēts vairākās kārtās, tāpēc punkti tiks saskaitīti šo kārtu laikā[25].
Ja jūs nevēlaties vērtēt tikai uzvarētāju kombināciju, tad jūs vērtējat katras personas kombināciju pēc būtības vienādi, bet mahjong kombinācija saņem papildus 20 punktus[26].
4
Piešķiriet punktus, pamatojoties uz uzvarētāja izspēles dakstiņiem. Chows punktus nesaņem. Čaučs saņem 2 punktus, ja tas ir atklāts, vai 4 punktus, ja tas ir paslēpts, savukārt 1 un 9, pūķu vai vēju čaučs ir vērts 4 punktus, ja tas ir atklāts, un 8 punktus, ja tas ir paslēpts. Kongs ir vērts 8 (atklāts) un 16 (slēpts) vai 16 un 32, ja tiek izmantoti 1s un 9s, pūķi vai vēji[27].
Katrs zieds vai gadalaiks saņem 4 punktus, bet pūķu pāris vai savs vējš – 2 punktus.
5
Spēlējiet 4 raundus pa 4 kārtām katrā. Parasti madžonga spēle sastāv no 4 raundiem. Katrā raundā tiek izspēlētas 4 “izspēles”. Katrā izspēlē jūs spēlējat, līdz kāds iegūst mahjongu. Šajā laikā jūs maināties, kas izspēlē, un izlīdzināt sēdvietas[28].